Kystcup 2020

Limfjorden & Mariager Fjord
Kongsdal, Mariager Fjord

På jagt efter havørreder og horn

Jægeren og Lystfiskerens Kystcup afholdes normalt fra midnat fredag, med indvejning 14.30 om lørdagen, men grundet Corona-virusen blev der i år lavet lidt om på det hele, så man allerede kunne fiske fra kl. 16.00 og helt til kl. 15.00 om søndagen. Derudover, så blev indvejningen ændret til at være digital, med indsendelse af billeder af fangsten og billet på email.

• Se video

Dag 1

Førstedagen startede ved Lundbæk, hvor både min kammerat og jeg har oplevet fisk sammen og hver for sig indenfor den sidste måneds tid. Vi fiskede et par timer, men uden held. Vi hverken så eller hørte noget som helst - hverken havørreder eller hornfisk.

Efter en kort pause gik turen i stedet til Staun - en plads med rigtigt meget ålegræs, som er rigtigt godt når jagten går på hornfisk. Der skulle da heller ikke gå ret lang tid, før vi begge havde haft både følgere og bid. Vi endte med at have to hver på krogen og fik dermed et lod i lodtrækningspuljen om en lille hornfiske-pris. Udover de to havde vi rigtigt mange følgere med helt ind - så der går nok lige et par uger før de sådan rigtigt går amok og hugger på alt.

Til sidst gav vi Ertebølle et forsøg, hvilket kun resulterede i en enkelt følger til min kammerat.

Dag 2

Dagen startede, lidt senere end planlagt, ved Revsbæk i Mariager Fjord. Til min store overraskelse havde jeg pladsen helt alene fra 8.30 til 10.00. Der var ikke meget liv til at starte med, men pludselig begyndte der at komme lidt liv i form at springende fisk - og fik da også en enkelt hornfisk på krogen, inden turen gik videre til Kongsdal.

Ved Kongsdal stødte jeg på et par andre fiskere, men der var god plads så vi kunne holde god afstand. Jeg så flere gange hornfisk meget tæt på mig, men havde kun en enkelt på krogen, som selv røg af igen, inden jeg nåede at få den helt ind.

Jeg smuttede forbi et sidste spot, der var fyldt med mennesker, så jeg tog i stedet turen tilbage til Limfjorden og Lundbæk - vinden var nemlig i den helt rigtige retning, men måske lidt for svag selvom der kom lidt mere gang i den undervejs. Indenfor de første få kast havde jeg allerede en følger - jeg nåede lige at se hovedet, inden den drejede af og ud igen. Jeg tog lidt kast samme sted uden held, så jeg bevægede mig videre.

Ca. et kvarters tid inden billeder skulle sendes ind fik jeg pludselig - uden at have mærket eller set noget - et hug - og det var en havørred! Den første på min 6-fods stang. Den virkede god og var oppe af vandet - langt ude - flere gange og gav faktisk en rigtig fin fight. Kombinationen af skyer og sol og mine solbriller gjorde at jeg slet ikke kunne se min line - så havde lidt problemer med at se fisken, da jeg fik den tættere på, da den også begyndte at trække ned i vandet. Det kan i også høre og se i videoen længere nede 😆 Jeg fik den dog nettet - og den var lige under målet (38 cm), men god tyk. Nu ved jeg da hvordan det er at have fisk på den lille stang.

Mere information

Langt om længe fik jeg fanget en havørred på mit GoPro - og så endda den første på min nye 6-fods stang. Jeg troede først det var en lidt større en jeg havde på - det var fedt på sådan en lille stang.